دوران قاعدگی جزو یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات در زندگی بانوان است. این فرایند طبیعی بدن از دختران جوان تازه به بلوغ رسیده تا بانوان میانسال را درگیر خود کرده است. رعایت بهداشت در این بازه زمانی اهمیت دو چندانی پیدا خواهد کرد. زیرا خونریزی در ناحیه تناسلی بانوان و عدم رسیدگی و رعایت نظافت در آن زمان ممکن است بیماری‌های زنانه زیادی را به همراه داشته باشد. استفاده درست از انواع نوار بهداشتی در این دوران می‌تواند به حفظ سلامت و پاکیزگی کمک کند.

نوار بهداشتی‌ها انواع مختلفی دارند. اما دو نوع ساده و بالدار معمولا پرکاربردترین و متداول‌ترین نمونه این محصول است. تفاوت این دو نوع پد بهداشتی تنها در دو نوار چسبان خلاصه می‌شود. نوار بهداشتی بالدار دارای دو باله در طرفین خود است که باعث محکم شدن نوار و تکان نخوردن آن حین حرکت می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم مفهوم نوار بهداشتی، انواع آن، مزایای آن و برندهای تولید کننده آن را به شکل دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

تعریف نوار بهداشتی

نوار بهداشتی جزو یکی از کاربردی‌ترین محصولات بهداشتی میان بانوان است. این پدهای مخصوص دوران قاعدگی از پنبه‌های بهداشتی و باکیفیت فشرده شده تهیه می‌شوند. در حال حاضر برندها و شرکت‌های تولیدکننده متعددی در حال ارائه نمونه‌های متنوعی از نوار بهداشتی در بازار هستند. نوار بهداشتی انواع و سایزهای مختلفی دارد؛ بنابراین هر فردی می‌تواند متناسب با آناتومی بدن خود نسبت به خرید یکی از انواع پد بهداشتی اقدام کند. ضمن اینکه این محصولات سبک و کم‌وزن در عین ضخامت و حجم کمی که دارند از قدرت جذب بالایی برخوردار هستند.

خرید نوار بهداشتی باکیفیت

نوار بهداشتی از نظر شکل و ساختار شباهت زیادی به پوشک بچه‌ها دارد. با این تفاوت که در قسمت زیرین آن چسب قرار گرفته است تا به راحتی به لباس زیر بچسبد و هنگام حرکت جابه‌جا نشود. پدهای بهداشتی در انواع مختلف یک‌بارمصرف، چند بار مصرف، ساده، بالدار، روزانه، شبانه و… تولید شده است. پس اگر در دوران قاعدگی خود قصد خرید یک نوار بهداشتی را داشته باشید، دستتان کاملا باز است. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از پد بهداشتی در دوران پریود بهداشت را رعایت کنید. در همین راستا بهتر است از محصولات نرم، ضد حساسیت و باکیفیت استفاده کرده و نوار خود را مرتب عوض کنید.

تاریخچه نوار بهداشتی

نوار بهداشتی به شکلی که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ تولید شد. در واقع اولین پد بهداشتی در آن سال معرفی شد و پس از آن در سال‌های متمادی نمونه‌های متنوعی از آن ارائه شد. اما پیش از سال ۱۹۷۰ مردم به روش‌های گوناگونی از خونریزی دوران پریود خود ممانعت می‌کردند.

برای مثال رومی‌ها با وسیله‌ای شبیه نوار بهداشتی که از پشم گوسفند ساخته شده بود برای جلوگیری از کثیف شدن لباسشان استفاده می‌کردند. این وسیله در کنار بوی بدی که داشت، پس از خونریزی به شدت سنگین می‌شد. همچنین یونانی‌ها نیز از تکه‌های چوب پوشیده شده با پنبه استفاده می‌کردند. چینی‌ها نیز با پارچه و گیاهان خشک شده وسیله‌ای شبیه نوار بهداشتی می‌ساختند. جالب است بدانید که در همان بازه زمانی، زنان قبایل آمریکا در دوران قاعدگی خود به مکانی به اسم Moon Lodge می‌رفتند.

Moon Lodge

آن‌ها تا اتمام دوران قاعدگی خود در آن مکان می‌ماندند و با نشستن روی حصیرهای گیاهی به کارهایی مثل پشم‌ریسی یا خیاطی مشغول می‌شدند. اما سرانجام در اواخر سال ۱۸۰۰ وسیله‌هایی تحت عنوان کمربند بهداشتی یا Hoosier ساخته شد.

Hoosier

این وسیله سرآغاز تولید نوار بهداشتی بود. زیرا در سال ۱۹۷۰ اولین پد بهداشتی به عنوان وسیله‌ای کاربردی در اختیار بانوان جهان قرار گرفت.

انتخاب یک نوار بهداشتی مناسب

نکات مهم هنگام خرید نوار بهداشتی

تنوع نوار بهداشتی در بازار محصولات آرایشی امروز به گونه‌ای است که فرد خریدار با انتخاب‌های فراوانی مواجه می‌شود. بنابراین لازم است محصول انتخابی خود را از چند فیلتر رد کنید تا در نهایت خریدی باکیفیت و درست داشته باشید.

قدرت جذب

یکی از این موارد قدرت جذب نوار است. یک نوار بهداشتی خوب باید قدرت جذب بالایی داشته باشد و خون را در بافت خود جذب کند. طوری که به سطح نوار بازنگردد و فرد حین استفاده احساس خیسی نداشته باشد.

بالدار یا ساده

نوار بهداشتی در دو نوع کلی بالدار و ساده وارد بازار می‌شود. انتخاب با شما است که کدام یک از این محصولات را انتخاب کنید. پدهای بهداشتی بالدار از دو چسب محکم در طرفین خود برخوردار هستند که به قسمت زیرین لباس می‌چسبد. به عبارتی می‌توان گفت نوار بهداشتی بالدار محکم‌تر بوده و امکان جابه‌جایی آن حین دویدن، ورزش کردن، خوابیدن و… کم‌تر است.

مشبک یا پنبه‌ای

مورد دیگری که حین خرید باید به آن توجه کنید، نوع سطح نوار بهداشتی است که در دو نمونه مشبک و پنبه‌ای وارد بازار می‌شود. نوار بهداشتی مشبک به دلیل وجود منافذی شبیه قیف روی سطح خود قدرت جذب بالاتری دارد؛ اما برای بانوانی که پوست حساسی دارند انتخاب چندان مناسبی نخواهد بود. زیرا ممکن است باعث قرمزی پوست، جوش یا خارش در آن‌ها شود. البته امروزه در بازار محصولات بهداشتی شاهد انواع نوار بهداشتی مشبک با یک لایه کتانی هستیم تا دیگر خبری از حساسیت‌های پوستی نباشد!

ابعاد و ضخامت

نوار بهداشتی‌های تولید شده توسط برندهای مختلف معمولا دارای ابعاد و ضخامت‌های متفاوتی هستند. طوری که همه افراد متناسب با سن، آناتومی بدن و میزان خونریزی که دارند یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. نوارهای بلند و ضخیم معمولا مناسب افرادی با خونریزی‌های شدید است. در این صورت دیگر نگران نم‌دادن و کثیفی لباسشان نخواهند بود.

اهمیت ابعاد و ضخامت پد بهداشتی

اما این موضوع همیشه به این صورت نیست که نوار بهداشتی ضخیم‌تر گزینه مناسب‌تری باشد. برای مثال فرض کنید که در دوران قاعدگی خود باید به یک مهمانی مهم بروید و لباس انتخابی شما، لباسی نسبتا تنگ و نازک است. در این صوت استفاده از نوار بهداشتی خیلی ضخیم باعث می‌شود تا پد شما از روی لباس مشخص باشد. در چنین مواقعی بهتر است از نوارهای نازک‌تر استفاده کرده و در عوض زودبه‌زود آن را تعویض کنید. به طور کلی بهتر است قبل از خرید نوار بهداشتی، ابعاد و ضخامت آن را نیز در نظر داشته باشید.

برند تولید کننده

همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی کم نیستند. پس هنگام خرید نوار بهداشتی با برندهای متنوع زیادی مواجه خواهید شد. از آنجایی که پدهای بهداشتی به طور مستقیم با یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن شما در ارتباط است، پیش از خرید باید از کیفیت آن مطمئن باشید. پس بهتر است به سراغ برندهای شناخته‌شده‌تر و معروف‌تر بروید. متأسفانه برخی برندهای غیراستاندارد در حال تولید پدهای بهداشتی با الیاف نامناسب و مواد اولیه نامرغوب هستند. طوری که استفاده از آن‌ها در بسیاری از بانوان باعث بروز جوش، آکنه، آلرژی یا خارش در قسمت ناحیه تناسلی می‌شود.

معطر بودن نوار بهداشتی

یکی دیگر از انواع نوار بهداشتی، پدهای بهداشتی معطر هستند. این محصولات در نگاه اول بسیار جذاب و کاربردی به نظر می‌رسند، زیرا بوی بد ناشی از خونریزی پریود را از بین می‌برند. اما توجه داشته باشید که مواد شیمیایی موجود در ساختار این نوع نوار بهداشتی ممکن است مشکلات متعددی مثل خارش، حساسیت پوستی، آلرژی، سوزش، جوش و قرمزی در ناحیه تناسلی به همراه داشته باشد. پس تاحدامکان بهتر است از پدهای بهداشتی ساده و بدون عطر استفاده کنید.

نوار بهداشتی بالدار و ساده چه فرقی با یکدیگر دارند؟

نوار بهداشتی بالدار برای راحتی بیشتر بانوان و کاهش احتمال نشتی در دوران قاعدگی طراحی شده است. این محصول دو لبه جانبی چسبان یا «بال» دارند که زیر لباس جمع می‌شوند. این بال‌ها نوار بهداشتی را محکم‌تر فیکس می‌کند. اگر جزو بانوان پر تحرکی هستید که در طول روز به انجام فعالیت‌هایی مثل ورزش، دویدن، راه رفتن زیاد و… می‌پردازید، خرید نوار بهداشتی بالدار به شما توصیه می‌شود. در این صورت دیگر لازم نیست مدام نگران کثیف شدن لباستان باشید!

برای استفاده از نوار بهداشتی بالدار ابتدا باید چسب پشت نوار را جدا کنید. سپس نوار را به شکلی روی لباس زیر خود قرار دهید که بال‌های نوار در قسمت باریک لباس زیر باشند. توجه داشته باشید که جای مناسب چسبیدن بال‌ها دقیقاً زیر قسمت کم‌عرض لباس زیر است. پس از آن چسب بال‌ها را جدا کرده و بعد از خم کردن آن‌ها را به زیر لباس خود بچسبانید. اگر احساس کردید پد بهداشتی شما به خوبی فیکس نشده است، بدانید که با گذشت زمان و گرمای بدن چسب‌های آن محکم‌تر به لباس زیرتان خواهند چسبید.

انواع نوار بهداشتی

تا کنون با نمونه‌های مختلفی از نوار بهداشتی مثل پد بهداشتی بالدار، ساده، مشبک، پنبه‌ای و معطر آشنا شده‌اید. اما دسته‌بندی پدهای بهداشتی چیزی فراتر از این چند مورد است. شما با هر شرایط و آناتومی بدنی که داشته باشید می‌توانید میان انواع نوار بهداشتی یک گزینه مناسب پیدا کنید. به طور کلی مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نمونه‌های این محصول عبارت‌اند از:

  • پدهای معمولی (بدون بال و انتخابی مناسب خونریزی‌های نرمال)
  • پد روزانه (دارای ابعاد کوچک و مناسب ترشحات ملایم واژن و لکه بینی‌های اواخر پریود)
  • پد شبانه (دارای قدرت جذب بالا و مناسب استفاده در شب و خونریزی‌های شدید)
  • پد مسافرتی (دارای ابعاد و انواع مختلف، دارای کاور و بسته‌بندی فشرده)
  • پد بالدار (دارای ابعاد و انواع مختلف و مناسب افرادی با تحرک بالا)

نکات مهم در خرید پد بهداشتی

مزایای استفاده از نوار بهداشتی یکبار مصرف

فکر می‌کنید چرا هنوز اکثر بانوان استفاده از نوار بهداشتی یکبار مصرف را به سایر گزینه‌های کنترل قاعدگی ترجیح می‌دهند؟ قطعاً محصولات دیگری مثل کاپ قاعدگی، تامپون و نوار بهداشتی چند بار مصرف نیز می‌تواند جزو گزینه‌های شما در دوران قاعدگی باشد. اما نکات و مزایای خاصی در نوار بهداشتی یکبار مصرف وجود دارد که باعث ارجحیت آن می‌شود. این مزایا عبارت‌اند از:

دسترسی آسان

نوار بهداشتی جزو آن دسته از محصولات بهداشتی بوده که در تمام داروخانه‌ها، فروشگاه‌ها و حتی سوپرمارکت‌ها موجود است. بنابراین دسترسی آسانی دارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید پد بهداشتی موردنظر خود را خریداری کنید. به طور کلی افرادی که به دنبال یک راه آسان و بدون دردسر برای جلوگیری از خونریزی پریود خود هستند، خرید نوار بهداشتی را انتخاب می‌کنند.

بهداشت

یکبار مصرف بودن نوار بهداشتی باعث می‌شود تا فرد مصرف کننده حس خوب و تمیزی داشته باشد. زیرا پس از هر بار استفاده پد موردنظر را دور انداخته و از یک پد جدید استفاده می‌کند. ضمن اینکه در این صورت تعداد دفعات و بازه زمانی بین استفاده از نوارهای مختلف در دوران پریود دست خود فرد است. به عبارتی شما می‌توانید زودبه‌زود پد خود را تعویض کنید تا از رشد باکتری یا ایجاد بوی بد جلوگیری شود.

قدرت جذب

فرقی ندارد که شدت خونریزی شما در دوران پریود چقدر باشد. در هر صورت می‌توانید که محصول مناسب خود پیدا کنید. انواع نوار بهداشتی با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند برای افراد مختلف با شدت خونریزی‌های متفاوت در دسترس هستند. ضمن اینکه به طور کلی فناوری استفاده شده در ساخت این محصولات به گونه‌ای است که احتمال نشتی در خونریزی را به حداقل ممکن می‌رساند.

راحتی

دختران جوانی که برای اولین بار پریود می‌شوند معمولا از طریق مادران خود با انواع نوار بهداشتی آشنا خواهند شد. این موضوع باعث می‌شود تا به طور ناخودآگاه نسبت به استفاده از پدهای بهداشتی احساس راحت‌تر و آشناتری داشته باشند. ضمن اینکه استفاده از این محصولات در شرایطی مثل سفر نیز خیلی مناسب است. زیرا امکان تعویض نوار در هر زمانی وجود دارد و نوارهای استفاده شده نیز به راحتی دور انداخته می‌شوند. بنابراین گزینه مناسبی برای حفظ بهداشت در زمان سفر و دوری از محیط خانه خواهد بود.

انواع نوار بهداشتی

چند نمونه از بهترین نوار بهداشتی

تعدد برندهایی که در حال تولید انواع نوار بهداشتی هستند به قدری زیاد است که ممکن است هنگام خرید دچار سردرگمی شوید. هر کدام از این برندها محصولاتی متنوع با ویژگی‌های منحصربه‌فرد تولید کرده‌اند. در ادامه به معرفی چند نمونه از بهترین نوار بهداشتی‌های موجود در بازار خواهیم پرداخت.

نوار بهداشتی تافته

برند تافته تنوع بی‌نظیری در نوار بهداشتی دارد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین برندهای سازنده پدهای بهداشتی شناخته می‌شود. محصولات این برند در دو سایز مختلف مخصوص جوانان و بزرگسالان عرضه شده است. قدرت جذب نوار بهداشتی تافته بسیار بالا بوده و نسبت به کیفیت خوبی که ارائه می‌دهد از قیمت مناسبی برخوردار است. چند مورد از پرفروش‌ترین محصولات این برند عبارت‌اند از:

  • پد روزانه پنتی پلاس تافته
  • پد کتان خیلی نازک بالدار تافته ویژه روز و مناسب پوست‌های حساس
  • پد بهداشتی بالدار و نازک تافته مخصوص نوجوانان
  • پد بهداشتی بالدار نازک و پهن تافته ویژه روز
  • پد بهداشتی بالدار کتانی تافته ویژه شب

نوار بهداشتی مای لیدی

یکی دیگر از برندهای معروف در زمینه تولید پدهای بهداشتی، برند مای لیدی است. محصولات این برند سایزبندی مختلفی دارد و برای همه بانوان مناسب است. ضمن اینکه بسته‌بندی محصولات آن نیز به گونه‌ای انجام شده که کاربری آسانی داشته باشد. به این صورت که هر نوار بهداشتی در یک پک جدا قرار گرفته است. انواع پد بهداشتی مای لیدی قیمت مناسبی داشته و در کنار آن از قدرت جذب و کیفیت بالایی هم برخوردار است. محصولات زیر جزو پرفروش‌ترین نمونه‌های نوار بهداشتی مای لیدی هستند:

  • نوار بهداشتی بالدار خیلی نازک مای لیدی مدل Silky Soft در سایزبندی مختلف
  • نوار بهداشتی بالدار خیلی نازک مای لیدی مدل Instant Dry در سایزبندی مختلف
  • نوار بهداشتی بالدار مای لیدی مناسب پوست حساس مدل Maxi Thick در سایزبندی مختلف
  • نوار بهداشتی بالدار مناسب ورزش مای لیدی در سایزبندی مختلف
  • نوار بهداشتی بالدار مای لیدی مدل Maxi Thick ویژه شب در سایزبندی مختلف

مزایای استفاده از نوار بهداشتی

نوار بهداشتی پنبه ریز

نوار بهداشتی پنبه ریز که اتفاقاً تنوع زیادی هم دارد، جزو محصولات محبوب میان بانوان ایرانی است. این برند از تولید پد بهداشتی مخصوص بانوان گرفته تا پوشک کودکان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سایزبندی محصولات پنبه ریز بر اساس شرایط مختلف دوران قاعدگی در بانوان انجام شده است. انواع پد بهداشتی پنبه ریز با قدرت جذب کافی از قیمت مناسبی هم برخوردار است. اگر قصد خرید نوار بهداشتی پنبه ریز را دارید، می‌توانید انتخاب خود را از میان یکی از محصولات پرفروش زیر انجام دهید:

  • پد بهداشتی روزانه پنبه ریز مدل کیسه‌ای در سایزبندی مختلف
  • پد بهداشتی روزانه پنبه ریز مدل جعبه‌ای در سایزبندی مختلف
  • پد بهداشتی بالدار خیلی نازک پنبه ریز مدل Diamond در سایزبندی مختلف
  • پد بهداشتی نازک پنبه ریز مدل لطیف

نوار بهداشتی نانسی

محصولات برند نانسی زیر مجموعه تولیدات شرکت ماریناسان است. انواع نوار بهداشتی نانسی در تنوعی خوب وارد بازار شده است و توانسته سهم قابل قبولی از فروش بازار را از آن خود کند. سایزبندی نوار بهداشتی نانسی بر اساس شرایط مختلف دوران پریود بانوان انجام شده است و تنوع خوبی دارد. محبوب‌ترین محصولات این برند شامل موارد زیر می‌شود:

  • پد بهداشتی خیلی نازک بالدار نانسی در سایزبندی مختلف
  • پد بهداشتی خیلی نازک بالدار نانسی ویژه شب در سایزبندی مختلف
  • پد بهداشتی بالدار پنبه‌ای نانسی در سایزبندی مختلف
  • پد بهداشتی بالدار مشبک نانسی
  • پد بهداشتی بالدار پنبه‌ای نانسی

انتخاب پد بهداشتی مناسب خودانتخاب پد بهداشتی مناسب خود

خرید نوار بهداشتی مناسب و باکیفیت

برای حفظ سلامت و پاکیزگی در دوران قاعدگی، تعویض به موقع پد بهداشتی، استفاده از لباس نخی و شستشوی خوب کافی نیست. باید از کیفیت نوار بهداشتی مورداستفاده خود نیز مطمئن باشید. همچنین باید دقت کنید که نوار بهداشتی انتخابی شما از نظر سایز، ابعاد، ضخامت، جنس و قدرت جذب با نوع پوست و شدت خونریزی شما متناسب باشد. در نهایت پس از توجه به همه این موارد می‌توانید محصول موردنیاز خود را پیدا کنید. برای خرید نوار بهداشتی مناسب و باکیفیت فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی شاواز با ارائه محصولاتی متنوع، اورجینال و مرغوب در خدمت شما خواهد بود.