اگر شما هم دلتان می‌خواهد بیشتر از پوستتان مراقبت کنید و ضدآفتاب بزنید، حتما به نام SPF برخورده داشته‌اید. اما SPF مناسب برای شما چه عددی است؟ برندهای مختلف انواع مختلفی از ضدآفتاب را با SPF های متنوع به بازار عرضه کرده‌اند که انتخاب بین آنها می‌تواند برایتان گیج‌کننده باشد. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که «چطور ضدآفتاب با SPF مناسب انتخاب کنم» با ما همراه باشید تا به طور کامل راجع به SPF و انتخاب ضدآفتاب مناسب صحبت کنیم.

 

SPF ضد آفتاب چیست؟

حتما روی بسته‌بندی همه ضدآفتاب‌ها دیده‌اید که عددی به نام SPF درج شده است. این عدد در واقع مخفف Sun Protection Factor یا فاکتور محافظت در برابر خورشید است و نشان می‌دهد که یک ضدآفتاب چقدر از اشعه‌های مضر آفتاب را می‌تواند از پوست دور کند. اشعه مضری که باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود، UVB نام دارد و در اینجا به طور خلاصه قدرت محافظت SPF‌های مختلف را در برابر UVB می‌بینیم:

  • SPF 15 می‌تواند 93 درصد از اشعه‌های UVB را دفع کند.
  • SPF 30 می‌تواند 97 درصد از اشعه‌های UVB را دفع کند.
  • SPF 50 می‌تواند 98 درصد از اشعه‌های UVB را دفع کند.
  • SPF 100 می‌تواند 99 درصد از اشعه‌های UVB را دفع کند.

 

درجه SPF ضد آفتاب ام را چگونه انتخاب کنم

اولین نکته در انتخاب عدد SPF این است که عدد بالاتر لزوما به معنای محافظت بیشتر نیست. متخصصان پوست پیشنهاد می‌کنند که ضدآفتابتان حداقل SPF پانزده داشته باشد اما SPF بیشتر از پنجاه نیز لزومی ندارد و فقط یک درصد بیشتر از SPF 50 محافظت می‌کند. نکته دیگر این است که SPF نقشی در ماندگاری ضدآفتاب و زمان تجدید آن ندارد. بدون درنظر گرفتن SPF، همه ضدآفتاب‌ها را باید هر دوساعت یکبار تجدید کرد. ناگفته نماند که این زمان تجدید در شرایط خاص (مثلا وقتی که تعریق زیادی دارید یا ضدآفتاب ضدآب استفاده کرده‌اید) کمتر نیز می‌شود. پس بدون توجه به SPF ضدآفتابتان، از زمان تجدید آن مطمئن شوید.

درجه SPF ضد آفتاب ام را چگونه انتخاب کنم

ضدآفتاب طیف گسترده (Broad Spectrum) به چه معناست؟

در کنار لیبل SPF، لیبل دیگری روی ضدآفتاب‌ها به نام طیف گسترده یا Broad Spectrum وجود دارد که نقش مهمی در تاثیر ضدآفتاب دارد. این لیبل نشان می‌دهد این ضدآفتاب پوست را در برابر انواع اشعه‌های فرابنفش محافظت می‌کند. اشعه‌های فرابنفش طول موج‌های متفاوتی دارند و به طور کلی به دو دسته UVA و UVB تقسیم می‌شوند. اشعه‌های UVA عامل اصلی پیری پوست هستند که از شیشه نیز می‌گذرند. اشعه‌های UVB نیز عامل آفتاب‌سوختگی است و خوشبختانه از شیشه عبور نمی‌کنند. ضدآفتاب‌های طیف گسترده یا Broad Spectrum در برابر هردو نوع اشعه ماورای بنفش قدرت محافظت دارد و به طور کلی توصیه می‌شود که همیشه از ضدآفتاب‌های طیف گسترده استفاده کنید.

 

کرم ضد آفتاب با SPF مناسب تابستان

ما در مقاله ضد آفتاب مناسب تابستان به شکل مفصل درباره نحوه انتخاب ضدآفتاب با SPF مناسب تابستان صحبت کرده‌ایم. به طور کلی سه شاخصه کلی را باید برای انتخاب ضدآفتاب مناسب تابستان در نظر بگیرید: میزان SPF، ضدآب بودن و نوع پوستتان. در مورد انتخاب عدد SPF که در بخش‌های قبلی صحبت کرده‌ایم. توصیه متخصصان پوست استفاده از SPF سی تا پنجاه است. اگر در تابستان تعریق زیادی دارید، حتما از ضدآفتاب ضدآب استفاده کنید. دوام این نوع ضدآفتاب بین چهل تا هشتاد دقیقه است. برای انتخاب ضدآفتاب حتما به نوع پوستتان نیز توجه کنید. برای پوست‌های خشک ضدآفتاب‌های حاوی مواد آبرسان مثل هیالورونیک اسید یا گلیسیرین و برای پوست‌های چرب ضدآفتاب‌های بدون روغن توصیه می‌شود.

کرم ضد آفتاب با SPF مناسب تابستان

در خانه از کرم ضد افتاب با چه SPF استفاده کنیم

از آنجایی که اشعه‌های فرابنفش UVA از شیشه می‌گذرند، استفاده از ضدآفتاب در مکان‌های سربسته نیز ضروری است. ما در مقاله استفاده از ضد آفتاب در خانه به سوالاتی مانند «چرا باید در خانه هم از ضد آفتاب استفاده کنیم؟» و «اگر نخواهیم در خانه ضدآفتاب بزنیم چه کار کنیم؟» پاسخ داده‌ایم. برای استفاده در منزل، بهترین ضدآفتاب محصولی است که بتوانید برای طولانی مدت آن را روی پوست تحمل کنید. توجه داشته باشید که در فضاهای بسته لازم نیست که ضدآفتاب را هر دو ساعت تجدید کنیم. متخصصان پوست پیشنهاد می‌کنند که در فضاهایی مثل پشت پنجره‌ها که در معرض نور آفتاب هستید کمتر بنشینید تا احتمال برخورد اشعه‌های بنفش UVA به پوستتان کمتر شود. با رعایت این موضوع، کافی است ضدآفتاب را روزی سه چهار بار تجدید کنید.

 

کلام آخر

ما در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که «چطور ضدآفتاب با SPF مناسب انتخاب کنم». توصیه متخصصان پوست استفاده از ضدآفتابی با SPF سی یا بالاتر است. البته استفاده از SPF بالاتر از پنجاه نیز توصیه نمی‌شود. چرا که لزوما با بالارفتن عدد SPF قدرت محافظت آن افزایش نمی‌یابد و SPFهای بالاتر از پنجاه نهایتا یک درصد بیشتر قدرت محافظت دارند. در ادامه درباره انتخاب SPF مناسب ضدآفتاب برای فصل تابستان و استفاده در منزل صحبت کردیم و گفتیم که ضدآفتاب مناسب برای این شرایط ضدآفتابی است که روی پوستتان راحت باشد و بتوانید مرتب آن را تجدید کنید!

شما کدام SPF را برای ضدآفتابتان ترجیح می‌دهید؟