امروزه آرایش کردن به یکی از عادات روزانه افراد تبدیل شده و با توجه به تنوع بسیار بالای محصولات آرایشی انتخاب و خرید آن‎ها نیازمند اطلاعات کافی است. از این رو انتخاب محصولاتی که ویژگی پوشانندگی پوست و رفع عیوب آن را دارند، از حساسیت و دقت بیشتری برخوردار است. به این منظور می‌توانید از کرم پودر، پنکیک، موس و کانسیلر استفاده کنید که هرکدام از آن‎ها کاربرد متفاوت و خاص خود را دارند. در این مقاله بیشتر به معرفی و بیان تفاوت کرم پودر و موس می‌پردازیم.

موس صورت چیست؟

موس ترکیبی از کرم پودر و پنکیک است که ویژگی هردو محصول را باهم دارد. موس مانند کرم پودر برای یک دست‌سازی پوست صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌دلیل انسجام بیشتری که نسبت به کرم ‎پودر دارد، موجب پوشش‌دهی بهتر پوست می‌شود. موس‌ها بافت غلیظی دارند و معمولاً در قوطی‌های کاسه‌ای تولید می‌شوند. موس با توجه به کاور و غلظت بالایی که دارد برای استفاده در مهمانی‌ها و آرایش‌های حرفه‌ای مناسب بوده و پوستی صاف، یک دست و مات به شما می‌بخشد.

موس صورت برخلاف پنکیک ساختار خشک و پودری ندارد و با بافت نرم خود پوست را نرم و لطیف می‌کند و جلوه‌ای کاملاً طبیعی به پوست صورت می‌دهد و از براق شدن پوست پس از چند ساعت جلوگیری می‌کند. پس با استفاده از موس در روزهای گرم تابستان نگران برق افتادن صورتتان نباشید. موس فرمولاسیون سبکی دارد و اصلاً چرب نیست و به راحتی روی پوست می‌نشیند. این محصول همچنین منافذ پوست را نمی‌بندد، جلوی تنفس پوست را نمی‌گیرد و در صورت استفاده روزانه باعث جوش نمی‌شود.

کرم پودر چیست؟

کرم پودر هم مانند موس یکی از اصلی‌ترین لوازم آرایشی ضروری بوده که نواقص و عیوب پوست را می‌پوشاند و به‌عنوان یک زیرساز، پوست را صاف و یک دست می‌کند. در گذشته تصور براین بود که کرم پودرها برای روشن‌تر کردن پوست به کار می‌روند ولی در واقع کرم پودر با نمای زیبا و یک دستی که به پوست می‌دهد، صورت را برای شروع یک آرایش جذاب آماده می‌کند. کرم پودرها مناسب برای انواع پوست‌ها تولید می‌شوند و هرکس با هر نوع پوستی می‌تواند کرم پودر مناسب خود را انتخاب کند. ما در مقاله کرم پودر چیست و چه کاربردی دارد؟ بسیار مفصل‌تر از اینجا درباره کرم پودر، انواع آن، تفاوتش با کانسیلر و نحوه استفاده از آن صحبت کرده‌ایم.

این محصول همچنین به لحاظ بافت و بسته‌بندی نیز انواع گوناگونی دارد. به‌عنوان مثال کرم پودرها در قالب مایع و تیوپی یا جامد و استیکی و یا به‌صورت فوم تولید می‌شوند. بعد از استفاده از کرم پودر برخلاف موس، لازم است که توسط پنکیک یا پودر فیکس آن را تثبیت کنیم تا جلوه‌ای مات به پوست بدهد و ماندگاری بیشتری داشته باشد. یکی از نکات قابل توجه و پراهمیت در انتخاب کرم پودر کیفیت آن است، زیرا اگر کرم پودر کیفیت لازم را نداشته باشد، آرایش شما جلوه و کیفیت خود را از دست می‌دهد. کرم پودرها از لحاظ ترکیب و فرمول ساخت نیز به چند دسته تقسیم می‎شوند:

کرم-پودر-چیست؟

کرم پودر با ترکیباتی برپایه آب

کرم پودرهای ساخته شده بر پایۀ آب، بافت سبک‌تری دارند و بیشتر برای افرادی که نواقص پوستشان خیلی کم است، کاربرد دارد. این دسته از کرم پودرها خاصیت آبرسانی دارند، اما اگر به دنبال کاور بالا و پوشش زیاد برای پوستتان هستید، گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

کرم پودر با ترکیبات روغنی

کرم پودرهایی که پایه ساخت آن‎ها روغن است، نسبت به نوع قبلی بافتی غلیظ‌تر و سنگین‌تر دارند ولی در عوض قدرت پوشانندگی آن‎ها بیشتر بوده و لک و تیرگی‌ها را به خوبی کاور می‌کند. کرم پودرهای روغنی اغلب حاوی گلیسیرین هستند و خاصیت نرم کنندگی دارند، اما معمولاً برای پوست‌های چرب و جوش‌دار توصیه نمی‌شوند.

کرم پودرهای حاوی سیلیکون

نوع دیگری از کرم پودرها هستند که فرمولاسیون آن‎ها بر پایه سیلیکون بوده و کیفیت بیشتری نسبت به دو نوع قبلی دارند. کرم پودرهای سیلیکونی محصولات باکیفیتی هستند که جلوه‌ای مات ایجاد می‌کنند و برق صورت را می‌گیرند. این کرم پودرها همچنین ماندگاری بالا و پوشانندگی فوق‌العاده‌ای داشته و سیلیکون به کار رفته در آن مانع از تعریق صورت و از دست رفتن رطوبت آن می‌شوند. در نهایت صورت شما جلوه‌ای مخملی و لطیف خواهد داشت.

کاربردهای کرم پودر و موس صورت

مهم‌ترین مرحله برای داشتن یک آرایش کامل و حرفه‌ای زیرسازی و مواد آرایشی پایه است که شامل کرم پودر و موس می‌شود. پس به دلیل اهمیت بالایی که دارند لازم است در انتخاب آن‎ها دقت و اطلاعات کافی داشته باشیم تا به وسیله آن‎ها مشکلات پوستی را کاهش دهیم و در نهایت پوستی صاف و آرایشی زیبا داشته باشیم. از طرفی استفاده از لوازم آرایشی نباید مانع از تنفس پوست شود و با بسته شدن منافذ پوستی، به آن صدمه وارد کند. اغلب اوقات برای خرید کرم و موس، این سوال در ذهن ما شکل می‌گیرد که تفاوت کرم پودر و موس چیست؟ موس بهتر است یا کرم پودر؟

تفاوت کرم پودر و موس

اکنون می‌خواهیم از مطالب ذکر شده نتیجه‌گیری کنیم و به مقایسه موس و کرم پودر بپردازیم. به طور کلی ساختار موس سبک‌تر بوده و منافذ پوست را مسدود نمی‌کند و برای استفاده روزانه مناسب‌تر و بی‌ضررتر است. درحالی که کرم پودر ساختار سنگین‌تری نسبت به موس دارد و با بستن منافذ پوست گزینه مناسبی برای استفاده مداوم و روزانه نخواهد بود.

کرم پودرها انواع مختلفی دارند و میزان چربی موجود در هر کدام متفاوت است. بنابراین برای هرنوع پوستی که دارید، باید کرم مخصوص خود را انتخاب کنید. اما مقدار چربی موجود در ترکیبات موس کمتر بوده و برای انواع پوست‌ها حتی پوست‌های چرب نیز مناسب است.

پس از استفاده از کرم پودر لازم است، به وسیله پنکیک آن را فیکس کنیم، این درحالی است که موس‌ها مات هستند و برای فیکس شدن به محصول دیگری نیاز ندارند. همچنین درصورت استفاده از کرم پودر برای حصول نتیجه بهتر لازم است که از پرایمر و کانسیلر نیز استفاده کنیم، اما با استفاده از موس حتی بدون پرایمر و کانسیلر می‌توانید لک‌ها و جای جوش را به خوبی بپوشانید.

یکی دیگر از تفاوت‌های کرم پودر و موس نوع بسته‌بندی آن‎ها است. کرم پودرها معمولاً به‌‎صورت تیوپ و شیشه‌های پمپی تولید می‌شوند، اما موس به دلیل ساختار کرمی و خامه‌ای که دارد، درون کاسه‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی ریخته می‌شوند تا دسترسی و استفاده آن راحت‌تر باشد. اما از طرفی یکی از معایب بسته‌بندی موس‌ها این است که اگر در طولانی مدت درب آن باز بماند یا خوب بسته نشود، ورود هوا باعث خشک شدن بافت موس می‌شود.

عوارض-و-مضرات-استفاده-از-کرم-پودر

چگونگی انتخاب و طرز استفاده از موس و کرم پودر

معیار اصلی انتخاب موس و کرم پودر رنگ آن است. هرچه رنگ آن‎ها به پوست صورتتان نزدیک‌تر باشد، قدرت پوشانندگی آن بیشتر می‌شود. بهترین راه برای تشخیص رنگ مناسب با پوست، تست کردن آن روی پوست فک وگردن است. زیرا رنگ صورت شما ممکن است بر اثر عواملی مانند تابش نور خورشید تغییر کرده باشد. با انتخاب کرم پودر مناسب می‌توانید رنگ صورت و گردن خود را یک دست کنید. همچنین قبل از خرید کرم و موس بهتر است، علاوه بر شناخت تناژ رنگ پوست، نوع پوست خود را نیز بشناسید. به عنوان مثال اگر دارای پوست چرب هستید، بهتر است از یک کرم پودر فاقد چربی و ضدآکنه استفاده کنید. یا اگر پوست خشکی دارید کرم پودرهای حاوی گلیسیرین و روغن می‌تواند نتیجه بهتری روی پوست شما داشته باشد. موس‌ها هم مانند کرم پودرها به وسیله براش، پدهای آرایشی و یا انگشتان دست قابل استفاده هستند. کافی است مقدار مناسبی از موس یا کرم را روی پوست صورت بمالید و با استفاده از اسفنج آن را به خوبی محو کنید تا جایی که به کاور مورد نظر خود برسید.

عوارض و مضرات استفاده از کرم پودر

گاهی استفاده مکرر از لوازم آرایشی آسیب‌های جبران ناپذیری به پوست وارد می‌کند. پس لازم است تا جای ممکن محصولات را آگاهانه انتخاب کرده و از آن‎ها استفاده کنیم. اولین نکته قابل توجه در هنگام خرید لوازم آرایشی توجه به اصالت کالا و کیفیت نوع ساخت آن است. لوازم آرایشی تقلبی بزرگ‎ترین آسیب را به پوست و یا حتی سلامت ما وارد می‌کنند. بنابراین از خرید محصولات متفرقه و تقلبی پرهیز کنید. همچنین میزان و نحوه استفاده از محصولات آرایشی نیز بسیار اهمیت دارد. یکی از عوارض استفاده از کرم پودر جوش صورت است. با استفاده مدام و طولانی مدت از کرم پودر منافذ پوست توسط رنگدانه‌ها و مواد شیمیایی بسته شده و موجب بروز جوش و آکنه می‌شود. پس افراد دارای پوست‌های چرب بهتر است از کرم‌های فاقد چربی و ضدآکنه استفاده کنند.

فرمولاسیون غلیظ با پوشانندگی بالا

نکته دیگر در مورد کرم پودرها این است که هرچه دوام و پوشانندگی محصول بیشتر باشد، به این معنی است که سنگینی بیشتری را به پوست وارد می‌کند و مانع از اکسیژن‎‌رسانی به پوست می‌شود. کمبود اکسیژن، کلاژن پوست را از بین می‌برد و در نهایت منجر به چین وچروک می‌شود. پس برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و حفظ شادابی آن، استفاده از کرم پودرهای سنگین را به حداقل برسانید و برای آرایش روزانه از محصولات آرایشی سبک‌تر استفاده کنید.

غفلت از ضدآفتاب

از طرف دیگر، برخی افراد با اکتفا به spf موجود در کرم پودر، استفاده از ضدآفتاب را حذف می‌کنند. اما واقعیت این است که spf کرم پودرها برای حفاظت کامل پوست در مقابل تابش خورشید کافی نیست و باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد لک می‌شود.

نتیجه گیری

در انتها با توجه به توضیحات و مقایسه تفاوت کرم پودر و موس، می‌توانید مطابق با نیاز خود محصول مناسب خود را انتخاب کنید. کرم پودر و موس هر دو به منظور پوشش دادن و یک‌دست‌سازی پوست تولید شده‌اند. پس با توجه به نوع پوست خود، کرم پودر مخصوص به پوستتان را تهیه کنید و اگر پوست چربی دارید، حتماً موس صورت را هم امتحان کنید. اما در نهایت پاسخ  این سوال که موس بهتر است یا کرم پودر کاملاً وابسته به نیاز و انتخاب شما خواهد بود. پس با توجه به اطلاع از تفاوت موس و کرم پودر نظرات و تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.