اگر بدانید که کانسیلر چه کاربردی دارد و چه رنگ و نوعی از کانسیلر برای شما مناسب است، روش استفاده از کانسیلر اصلا سخت نیست. به بیان دیگر، راز جلوه چشمگیر کانسیلر روی پوست، بیشتر از طرز استفاده از کانسیلر، به انتخاب نوع مناسب آن بستگی دارد. به همین دلیل ما در ابتدا به شکل خلاصه کاربرد و انواع آن را دوره می‌کنیم. سپس مراحل استفاده از کانسیلر را توضیح می‌دهیم. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که «کانسیلر را چگونه استفاده کنیم» با ما همراه باشید.

 

کانسیلر چه کاربردی دارد؟

کانسیلر امروزه یکی از محصولات بسیار پرطرفدار و پرکاربردی است که روی نقاط خاصی از صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما کاربردش به همین خلاصه نمی‌شود. ما در مقاله کانسیلر چیست و چه کاربردی دارد به شکل مفصل درباره کاربرد کانسیلرهای مختلف از جمله کانسیلرهای رنگی توضیح داده‌ایم. به طور خلاصه کانسیلر هفت کاربرد دارد:

  • لک و جوش‌های پوست را می‌پوشاند.
  • تیرگی دور چشم را می‌پوشاند.
  • قرمزی اطراف بینی را می‌پوشاند.
  • از آن می‌توان به عنوان پرایمر سایه چشم استفاده کرد.
  • می‌توان به کمک آن به لب‌ها فرم داد و رژ لب را تثبیت کرد.
  • با کمک این محصول می‌توان زاویه‌سازی و کانتور انجام داد.
  • برای پوشاندن خطاهای آرایشی هنگام خط چشم کشیدن می‌توان از آن استفاده کرد.

 

انواع کانسیلر چیست؟

بعد از آشنایی با کاربردهای کانسیلر نوبت به انواع آن می‌رسد. ما در مقاله انواع کانسیلر درباره چگونگی انتخاب کانسیلر مناسب برای پوست هر شخص صحبت کرده‌ایم. کانسیلرها پنج نوع دارند:

  • کانسیلر مایع که پرطرفدارترین نوع کانسیلر است و پوست‌های نرمال و چرب می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • کانسیلر کرمی که پوشش متوسط تا سنگینی دارد و برای پوست‌های خشک استفاده می‌شود.
  • کانسیلر استیکی که ظاهری مثل رژ لب دارد و بیشتر برای پوست‌های خشک و حساس استفاده می‌شود.
  • کانسیلر پودری که دقیقا مثل پنکیک از آن می‌توان استفاده کرد.
  • کانسیلر مدادی که برای پوشاندن نقاط ریز و حساس طراحی شده است.

انواع_کانسیلر_چیست؟

کانسیلر چه رنگ‌هایی دارد؟

محبوب‌ترین رنگ‌های کانسیلر رنگ‌های زرد، صورتی، نارنجی، بنفش، سبز و آبی هستند. اما حواستان باشد که هرکدام از این رنگ‌ها کاربرد خاص خود را دارد. رنگ زرد بیشتر برای پوشاندن کبودی یا مویرگ‌های زیر پوست استفاده می‌شود. رنگ صورتی خستگی چهره را می‌پوشاند و می‌توان با آن گودی زیر چشم را پوشاند. رنگ نارنجی برای پوشاندن لک‌های پوستی روی پوست‌های سبزه بی‌نظیر است. رنگ بنفش برای کسانی مناسب است که پوستشان کمی به زردی نزدیک است. رنگ سبز برای پوشاندن قرمزی زخم، آکنه و جای خارش به کار می‌آید و رنگ آبی برای خنثی کردن رنگ نارنجی روی پوست است. اگر می‌خواهید که بیشتر درباره نحوه انتخاب بهترین رنگ کانسیلر بدانید، مقاله راهنمای جامع انتخاب بهترین رنگ کانسیلر را از دست ندهید.

 

مراحل استفاده از کانسیلر

در این بخش نوبت به آموزش استفاده از کانسیلر می‌رسد که شامل 5 قدم ساده است:

 

قدم اول

قبل از شروع حتما صورتتان را تمیز کنید. اگر آرایش دارید، از پاک‌کننده آرایشی حاوی لایه‌بردار استفاده کنید. بدونِ لایه‌برداری از پوست، سلول‌های مرده پوست منافذ پوستی را می‌بندند و آرایش به زیبایی روی صورتتان نمی‌نشیند. بعد از لایه‌برداری نیز به پوستتان مرطوب‌کننده بزنید تا پوستتان نرم و شاداب شود.

تمیز_کردن_صورت_قبل_از_کانسیلر

قدم دوم

اگر دلتان می‌خواهد که کانسیلرتان دوام زیادی داشته باشد و در طی مدت کوتاهی تاثیرش از بین نرود، حتما قبل از کانسیلر از پرایمر استفاده کنید. با استفاده از پرایمر، کانسیلر و کرم پودر شما در جای خود باقی مانده و آرایشتان دوام و جلوه‌ای چند برابر خواهد داشت.

 

قدم سوم

در این قدم نوبت به پایه آرایش می‌رسد. در این بخش شما می‌توانید از کرم پودر، مرطوب‌کننده، سی سی کرم یا بی بی کرم استفاده کنید. به طور کلی توصیه می‌شود کانسیلر را روی یک لایه از کرم پودر بزنید تا میزان کمتری از آن مصرف شود و دقیقا نقاط خاص مدنظر را بپوشاند. توصیه دیگر این است که دو رنگ از کانسیلر داشته باشد. یک کانسیلر که همرنگ کرم‌پودرتان است و یک کانسیلر که کمی روشن‌تر از آن است.

 

قدم چهارم

اگر زیر چشمانتان نیاز به کانسیلر دارید، به دو روش می‌توانید به این ناحیه کانسیلر بزنید: روش اول این که به گوشه بیرونی و داخلی چشمان کانسیلر بزنید و با انگشت حلقه به شکل ضربه‌ای آن را پخش کنید. باید توجه داشته باشید که پوست زیر چشم را نکشید یا فشار زیادی به آن وارد نکنید. روش دیگر اینکه زیر چشم دو مثلث (یکی رو به بالا و یکی رو به پایین) بکشید و آن را با کانسیلر پر کنید. سپس این دو مثلث را با براش یا انگشت محو کنید.

کانسیلر زدن

قدم پنجم

برای پوشاندن لک و جوش باید کانسیلری را انتخاب کنید که پوشش کاملی داشته باشد و در طول روز پخش نشود. برای این قدم بهتر است از کانسیلری همرنگ کرم پودرتان استفاده کنید. فقط حواستان باشد که برای پخش کانسیلر ضربه بزنید و پوست را نکشید. بعد از اینکه به تمام قرمزی‌های صورت کانسیلر زدید، با استفاده از یک اسفنج آرایشی روی صورت پودر فیکس بزنید تا دوام و درخشش بیشتری داشته باشد.

 

شش اشتباه رایج در نحوه استفاده از کانسیلر

بعد از توضیح اینکه چطور کانسیلر بزنیم، نوبت به شش اشتباه رایج در مراحل استفاده از کانسیلر می‌رسد. در ادامه هر کدام از آنها را تشریح می‌کنیم:

 

استفاده کانسیلر یکسان برای جوش و گودی زیرچشم

متاسفانه کانسیلرهای کمی در بازار وجود دارند که برای انواع مشکلات پوستی مناسب باشند. برای مثال کانسیلری که برای زیر چشم استفاده می‌کنید، شاید برای پوشاندن جوش مناسب نباشد. توصیه می‌شود که یک کانسیلر برای جوش‌ها و یک کانسیلر برای گودی زیر چشم داشته باشید. کانسیلری که زیر چشم استفاده می‌کنید باید بافتی نرم و رقیق داشته باشد. از طرفی دیگر کانسیلر جوش باید ماندگاری و پوشش بالایی داشته باشد.

 

استفاده کانسیلر در زمان اشتباه

بعضی وقت‌ها عجله باعث می‌شود که قبل از کرم پودر بخواهیم کانسیلر بزنیم. اما در اکثر مواقع بهتر است ابتدا کرم پودر بزنید. حتی اگر شده لایه نازکی از کرم پودر بزنید، کانسیلر را به بعد از آن موکول کنید. کرم پودر با پوششی که دارد باعث می‌شود کانسیلر کمتر مصرف شود و در نهایت آرایش شما جلوه طبیعی‌تری پیدا کند. تنها زمانی که توصیه می‌شود کانسیلر قبل از کرم پودر استفاده شود زمانی است که پوستتان جوش و التهاب بسیار زیادی دارد و می‌خواهید سی سی کرم زیادی برایش مصرف کنید. در چنین موقعیتی بعد از کانسیلر کمی کرم پودر روی کانسیلر می‌زنید تا آرایش بهتر محو شود.

انتخاب_رنگ_اشتباه_کانسیلر_برای_دور_چشم

انتخاب رنگ اشتباه کانسیلر برای دور چشم

اگر کاربرد اصلی کانسیلر برای شما پوشاندن تیرگی دور چشم است، توجه به رنگ مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. پیشنهاد ما استفاده از کانسیلرهای هلویی رنگ است. قبل از کرم پودر و کانسیلر، در ابتدا با کانسیلر هلویی تیرگی زیر چشم را بپوشانید سپس به ادامه آرایش بپردازید. با این روش تیرگی زیر چشم به خوبی با کرم پودر و کانسیلر پوشانده می‌شود.

 

استفاده نامناسب از ابزار

استفاده از انگشتان در آرایش جذابیت‌های زیادی دارد و می‌توان از انگشت برای زدن کانسیلر یا سایر محصولات آرایشی استفاده کرد. برای کانسیلر زیر چشم توصیه می‌شود که از انگشتان دست استفاده کنید. گرمای انگشتان باعث می‌شود کانسیلر بهتر روی پوست زیر چشم بنشیند و فشار کمتری روی پوست حساس زیر چشم وارد شود. اما انگشتان تنها گزینه شما نیستند. شما می‌توانید از بیوتی بلندر یا اسفنج‌های آرایشی نیز استفاده کنید. با این اسفنج‌ها می‌توانید کانسیلر اضافه روی پوست را نیز بردارید تا روی صورت کیکی نشود. برای نقاط تیره پوست و جوش‌ها بهترین ابزار براش کانسیلر است. با براش کانسیلر یک نقطه از کانسیلر را دقیقا روی محل موردنظر قرار می‌دهید و بِلِند می‌کنید. اگر تیرگی پوستی بزرگ‌تر از یک جوش است، توصیه ما استفاده از اسفنج آرایش یا بیوتی بلندر است. به کمک این اسفنج به راحتی می‌توانید کانسیلر را با کرم پودر یا رنگ صورتتان بِلِند کنید.

 

استفاده نکردن از پودر فیکس

حقیقت این است که حتی بادوام‌ترین نوع کانسیلر همچنان نیاز به فیکس کردن دارد. اگر از پودر فیکس استفاده کنید، دیگر خیالتان راحت است که کانسیلر کار خودش را برای تمام طول روز به خوبی انجام می‌دهد. البته اگر جوش‌های صورتتان تحت درمان هستند (مثلا به جوش‌ها سالیسیلیک اسید می‌زنید) بهتر است این مرحله را انجام ندهید و کانسیلر را فیکس نکنید. چرا که پودر فیکس ممکن است شرایط جوش‌هایتان را بدتر کند. اگر می‌خواهید به کانسیلر زیر چشم پودر فیکس بزنید، باید بیشتر احتیاط کنید و پودری سبک و شفاف‌کننده استفاده کنید.

توجه_نکردن_به_تاریخ_انقضای_کانسیلر

توجه نکردن به تاریخ انقضای کانسیلر

احتمال اینکه تاریخ انقضای کانسیلر از دستتان در برود وجود دارد. استفاده از کانسیلر تاریخ انقضا گذشته شاید خطر چندانی برای سلامتی نداشته باشد، اما نتیجه مورد انتظار ما را هم برآورده نمی‌کند. در مدت طولانی  کانسیلر ممکن است رنگش را از دست بدهد، خشک شود، بوی بدی بگیرد، روغنی شود یا مشکلات دیگری پیدا کند. هر کدام از این علایم به شما می‌گویند که باید به سراغ کانسیلر جدیدی بروید. به طور کلی اگر کانسیلرِ شما دیگر مثل همیشه رنگی مناسب پوستِ شما به صورت نمی‌داد، آن را دور بیاندازید. توصیه دیگر این است که کانسیلر را نهایتا شش تا نه ماهه مصرف کنید و بیشتر از این کانسیلر بازشده را نگه ندارید.

 

کلام آخر

ما در این مقاله روش استفاده از کانسیلر را به شکل مرحله مرحله توضیح دادیم و شش اشتباه رایج در طرز استفاده از کانسیلر را گوشزد کردیم. به طور کلی، بیش از نحوه استفاده از کانسیلر، انتخاب کانسیلر درست اهمیت دارد. کانسیلر مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و در پنج قدم ساده از زیبایی آن لذت ببرید.

 

شما چطور از کانسیلر استفاده می‌کنید؟